این وبلاگ و ایمیل مربوطه بصورت روزانه و چندین نوبت چک می گردد تا ارسال فایل های خریداری شده در اسرع وقت انجام گردد.
آخرین مشاهده وبلاگ
یک شنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 ساعت 08:16
این وبلاگ و ایمیل مربوطه بصورت روزانه و چندین نوبت چک می گردد تا ارسال فایل های خریداری شده در اسرع وقت انجام گردد.
آخرین مشاهده وبلاگ
یک شنبه 16 اردیبهشت ماه 1403 ساعت 08:16
این وبلاگ و ایمیل مربوطه بصورت روزانه و چندین نوبت چک می گردد تا ارسال فایل های خریداری شده در اسرع وقت انجام گردد.
نوع فایل
Word
محل و زمان انتشار
مجله علمی پژوهشی تولیدات گیاهی، دانشگاه شهید چمران اهواز
ISSN: 2588-543X
چکیده مقاله:
به منظور بررسي تنوع و تشريح روابط بين عملکرد دانه با اجزاي آن، 31 ژنوتيپ علف گندمي بياباني، در دو آزمايش جداگانهي آبي و ديم، به صورت متراکم در کرت هايي به ابعاد 2×1 متر در قالب طرح بلوکهاي کامل تصادفي با سه تکرار، در سال هاي 84-1383 در شهرستان اراک مورد ارزيابي قرار گرفتند و صفات تاريخ ظهور سنبله و گرده افشاني، ارتفاع بوته، طول سنبله، تعداد سنبلک در سنبله، اندازه ي برگ پرچم، طول دم گل آذین، وزن هزاردانه، تعداد ساقه در بوته، وزن دانه در سنبله، تعداد دانه در سنبله، شاخص برداشت و عملكرد دانه و علوفه اندازه گيري شدند. تجزيه همبستگي فنوتيپي نشان داد كه عملكرد دانه با صفات تعداد ساقه (77/0r=)، تعداد سنبلک در سنبله (31/0r=) و شاخص برداشت (67/0r=)، همبستگي مثبت و معني داری داشت. تجزيه رگرسيوني گام به گام براي بررسی روابط بین عملکرد دانه و اجزای آن استفاده شد. نتایج حاصل از تجزيه رگرسيوني گام به گام براي عملکرد دانه به عنوان متغیر وابسته، اثر معنی دار صفات تعداد ساقه، شاخص برداشت، عملکرد علوفه و طول سنبله را روی عملكرد دانه با ضریب تبيين 90 درصد نشان داد. بر اساس تجزيه عليت، شاخص برداشت و عملکرد علوفه بيشترين تأثير مستقيم و تعداد ساقه هاي بارور بيشترين تأثير غير مستقيم را (از طريق افزايش شاخص برداشت)، روي عملكرد دانه داشتند.
جهت دریافت فایل کامل مقاله، مبلغ 25000 تومان به کارت به شماره 6037997200837020 (شماره حساب 0106771511003) بنام سیدعلیرضا سیدمحمدی واریز و به میل به آدرس seyedmohammadi.ali@gmail.com اطلاع دهید؛ فایل های Word و Pdf مقاله در سریع ترین زمان از طریق ای میل برایتان ارسال خواهد شد.
این وبلاگ و ایمیل مربوطه بصورت روزانه و چندین نوبت چک می گردد تا ارسال فایل های خریداری شده در اسرع وقت انجام گردد.
نوع فایل
Word و PDF
موضوع فایل
مقاله ISIبا عنوان
DETERMINING DIVERSITY AND GENETIC DISTANCE OF 31 GENOTYPES OF AGROPYRON DESERTORUM FOR GRAIN YIELD AND ITS COMPONENTS USING MULTI-VARIATE STATISTICAL METHODS
محل و زمان انتشار
Nardi Fundulea, Romania, 2012
چکيده مقاله
In order to investigate diversity and explain the relations of grain yield with its components, 31 genotypes of Agropyron desertorum were densely planted in randomized complete blocks design with four replications in climatic conditions of Arak city (Markazi Province, Iran). Some of the most important morphological and physiological attributes were measured. The data collected in two years were analysed; principal components analysis and cluster analysis were used to determine genetic distance and genotype classification. In principal components analysis, the specific values obtained from 1 to 5 components were larger than one. Totally, 75 percents of all variances justified the variables. In the first component, attributes of ear emergence time, pollination time, plant height, and forage yield, and in the second component, attributes including number of stems, grain yield, and harvest index had greater specific vector coefficients besides major attributes for genotype classification. In cluster analysis, genotypes were categorized in seven groups. According to the obtained results, clusters 4, 6 and 7 - in term of grain yield - and clusters 5, 6 and 7 - in terms of forage production - were significantly different from other groups. Genotypes 3477P4 and 341P11 belonging to cluster 7 were known as superior genotypes in terms of forage production and two genotypes 341M and 287P8 belonging to cluster 4 were proved to be the best genotypes in terms of grain production. Good agreement was observed between the results obtained from cluster and principal components analyses in scatter diagram representation of 31 genotypes based on two principal components (first and second) using fourteen studied attributes.
Key words: Agropyron desertorum, grain yield, yield components, principal components analysis, cluster analysis.
برای مرجع نویسی با نرم افزار ورد 2007، روی چهارمین Tab در قسمت بالای ورد 2007 و از سمت چپ ((References کلیک کنید. هرجا خواستید از یک رفرنس استفاده کنید، این جا کلیک کنید و بعد توی همین تب، قسمت Citation & Bibliography رو انتخاب کنید.
روی قسمت Insert Citation کلیک و بعدش، گزینه Add New Source را انتخاب کنید.
پنجره ای باز می شه که شما باید اطلاعات مربوطه رو تکمیل کنید؛ این اطلاعات با توجه به این که منبع مجله، کتاب، سایت و یا کنفرانسه فرق می کنه. اطلاعات رو تکمیل کنید، بعد کلید Ok رو انتخاب کنید. به این نمونه توجه کنید:
قسمت دیگه Style است که تو این قسمت شما مهم ترین استانداردهای رفرنس نویسی را می تونید ببینید. APA یا همون انجمن روانشناسی آمریکا، Chicago، ISO، MLA و سایر انواع که فراخور نیاز، از هر کدوم میشه استفاده کرد که ما در کارهای فارسی از شیکاگو و در مقالات انگلیسی از APA استفاده می کنیم. هر استایلی را که انتخاب کنید، فرمت اون استاندارد هم توی متن و هم در انتها خودبه خود تغییر می کنه.
که به عنوان نمونه مرجع نویسی در داخل متن به شکل زیر میاد:
(Richard Laux, Richard, & Karen, 2007)
که اگر شما روی آن کلیک کنید برجسته می شه؛ یک فلش در سمت چپ نشون داده می شه که اگر روی اون کلیک کنید، می تونید شماره صفحه رو هم وارد کنید. دقت کنید که همه این موارد در ورد 2007 است؛ اگه شما مقاله رو تو فایل ورد 2003 ذخیره کرده باشید (فرمت doc و نه فرمت docx)، این چیزهایی که گفتم اتفاق نمی افته، یعنی شما با نرم افزار 2007 کار می کنید، اما فایل 2003 است، این جا این کارها انجام نمی شه، فایل را از ابتدا 2007 ذخیره کنید. نشانه این که 2003 است یا 2007، اینه که در قسمت عنوان در بالاترین قسمت صفحه، واژه Compatibility Mode میاد.
بعد از اتمام مقاله، روی قسمت Bibliography کلیک کنید و از اون جا گزینه Insert Bibliography رو انتخاب کنید.
تمام رفرنس هایی رو که تا الان وارد کردید به شکلی زیبا به شما نشون میده
در قسمت Manage Sources نیز می تونید ببینید که کدوم رفرنس ها تیک نخوردند، یعنی توی متن استفاده نشده اند.
یکی از اساتید می گفت که من وقتی می خواستم یک مقاله را داوری کنم، تک تک مراجع را هم در متن و هم در انتها کنترل می کردم، تصور کنید که چه زمانی می برد این کنترل کردن؟ در صورتی که یک نرم افزار به راحتی این کار رو انجام میده. در این قسمت، می تونید مراجع را اصلاح، کپی یا حذف کنید. نکته مهم دیگه این که این رفرنس هایی که وارد فایل ورد کردید، توی دیتابیس ورد همون کامپیوتر باقی می موند و شما اگر در آینده به اون ها نیاز داشته باشید، می تونید اون ها رو کپی کنید.
برا ورود داده ها تو اکسل، باید داده ها به طور ماتریسی و متشکل از چندین ستون وارد نرم افزار اکسل بشن. مثلاً اگه طرح من فاکتوریل (یا مثلاً اسپلیت پلات) با فاکتور a در 3 سطح و b در 2 سطح و 3 تکراره و پنج تا صفت x1 تا x5 دارم و در کل برا هر کدوم از این پنج صفتم، 3×2×3 داده یعنی 18 داده باید برای هر صفت وارد کنم.
a |
b |
r |
x1 |
x2 |
x3 |
x4 |
x5 |
1 |
1 |
1 |
158 |
||||
1 |
1 |
2 |
|||||
1 |
1 |
3 |
|||||
1 |
2 |
1 |
|||||
1 |
2 |
2 |
|||||
1 |
2 |
3 |
|||||
2 |
1 |
1 |
|||||
2 |
1 |
2 |
|||||
2 |
1 |
3 |
|||||
2 |
2 |
1 |
|||||
2 |
2 |
2 |
|||||
2 |
2 |
3 |
5.3 |
||||
3 |
1 |
1 |
|||||
3 |
1 |
2 |
|||||
3 |
1 |
3 |
|||||
3 |
2 |
1 |
|||||
3 |
2 |
2 |
|||||
3 |
2 |
3 |
سه ستون اول باید طوری تنظیم بشه که همه ی حالات رو شامل بشه. یعنی از a1b1r1 تا a3b2r3 رو داشته باشه و تو ستون های x ها برا هر کدوم از حالات مقدار اندازه گیری شده رو می نویسیم. مثلا اگه x1 ارتفاع بوته باشه 158 که نوشتم یعنی این که ارتفاع بوته ی a1b1r1 (اولین سطح فاکتور a، اولین سطح فاکتور b و تکرار اول) برابره با 158 و اون 3/5 که نوشتم مربوط میشه به حالت a2b2r3 (دومین سطح فاکتور a، دومین سطح فاکتور b و تکرار سوم)
اگه مثلاً عامل سومی به نام c هم داشته باشیم یا طرحمون در چند سال یا مکان انجام شده باشه ستون هایی به نام c و year و location هم اضافه می کنیم و حالات مختلف رو تشکیل میدیم بعد میریم سراغ وارد کردن مقادیر ستون های x مربوط به هر صفت
مثلاً اگه مثال بالا یه عامل سومی هم بهش اضافه بشه به نام cبا سه سطح، کل حالاتمون از 18 حالت به 54 حالت افزایش پیدا می کنه و یه ستون به نام c هم اضافه میشه. اگه طرح دو ساله باشه یه ستون سال هم اضافه می کنیم و کل حالاتی که باید تشکیل بدیم میشه 108 حالت و ...
شماره دانشجویی |
نمره |
|
|
شماره دانشجویی |
نمره |
9150821007 |
2 |
|
|
900635138 |
3 |
9050821003 |
9 |
|
|
900532028 |
12 |
9050821002 |
12 |
|
|
900529748 |
16 |
9050821001 |
9 |
|
|
900529022 |
7 |
8950821020 |
12 |
|
|
900528755 |
15 |
8950821013 |
16 |
|
|
900528618 |
6 |
911129160 |
13 |
|
|
900245872 |
19 |
910431030 |
11 |
|
|
900244828 |
19 |
910383592 |
12 |
|
|
900244709 |
12 |
910256100 |
20 |
|
|
900240595 |
10 |
910032017 |
20 |
|
|
890244981 |
3 |
910029275 |
13 |
|
|
890244818 |
16 |
910003873 |
13 |
|
|
880245897 |
4 |
900660451 |
16 |
|
|
880245716 |
17 |
900659026 |
19 |
|
|
870276729 |
3 |
900658372 |
10 |
|
|
870276657 |
4 |
به دانشجوهایی که پروژه مطالعه ی صفات کمی رو انجام دادن، جدا از بیست نمره آزمایشگاه، یک نمره اضافه خواهد شد.
کتاب استاد عشق
نگاهی به زندگی و تلاش های پروفسور سید محمود حسابی، پدر علم فیزیک و مهندسی نوین
نگارش ایرج حسابی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات؛ سازمان اوقاف و امور خیریه، 1380.
چاپ اول 1380، چاپ هفتاد و سوم الی هفتاد و پنجم 1392
فهرست
ü مقدمه به مناسبت هفتادمین چاپ کتاب
ü مقدمه ی ناشر
ü مقدمه ی مؤلف
ü درآمد
ü درس های زندگی
ü دوران کودکی
ü در دیار غربت
ü در کشتی چه گذشت؟
ü مدرسه ی روحانیون
ü همیشه برای خوابیدن وقت هست!
ü حس کنجکاوی
ü کنفرانس بین المللی ژنو
ü دیدار با انیشتین
ü بازگشت به ایران
ü مرگ بی قداره
ü تأسیس دانشگاه تهران
ü شجره نامه ی خانوادگی
ü تحصیلات
ü مشاغل و خدمات
ü آثار استاد
ü دانستنی هایی درباره ی استاد
ü تصاویر
ü نمایه
ابتدا آنزیم هلیکاز دو رشته DNA را به صورت زیپ مانند از هم باز می کند (تشکیل چنگال همانندسازی) و دانه هایی پروتئینی موجب می شوند تا دو رشته باز شده DNAدیگر به هم وصل نشوند. انتظار داریم که همانندسازی از 5 پریم به 3 پریم انجام شود. این عمل در رشته پیشرو انجام می شود و انتظار این است که همانندسازی رشته دختری پیشرو و رشته مادری به صورت ناهمسو باشد. یعنی رشته دختری و الگو ناهمسو باشند.
در رشته پیرو (رشته پایینی)، انتظار داریم که ضمن این که رشته دختری و رشته الگو ناهمسو باشند؛ جهت 5 پریم به 3 پریم همانند سازی حفظ شود؛ در صورتی که با توجه به پیشرفت همانند سازی از محل دو راهی همانندسازی به سمت چپ، جهت همانندسازی رشته های دختری پایین و الگو، همسو خواهند شد (و این در تناقض با این اصل است که باید همانندسازی رشته های دختری –هم پیشرو و هم پیرو- و رشته مادری به صورت ناهمسو باشد).ولی در عمل، در رشته پیرو (رشته دختری پایین)، قطعاتی کوچک از DNAاز روی الگو ساخته می شوند که جهت ساخت آنها از لحاظ بیوشیمیایی همان 5 پریم به 3 پریم است که این قطعات پس از ساخته شدن به هم متصل می شوند. این قطعات به نام قطعات اوکازاکی معروفند. در نتیجه علیرغم این که تک تک قطعات از 5 پریم به 3 پریم ساخته شده اند؛ ولی جهت ساخت رشته دختری حاصل(رشته پایینی)، همچنان 3 پریم به 5 پریم یعنی ناهمسو با رشته الگو است. قطعات اوکازاکی در پروکاریوت ها به نسبت تقریباً یک قطع در ثانیه ساخته می شوند. اتصالات قطعات اوکازاکی به هم توسط DNA لیگاز انجام می شود.
در رشته پیرو چون امکان همانندسازی پیوسته وجود ندارد؛ ابتدا قطعات پریماز تشکیل می شود. پریماز نوع خاصی از RNA پلی مراز است که قطعه کوتاهی شامل 10 نوکلئوتید در ابتدای DNA می سازد و این قطعه کوتاه 10 نوکلئوتیدی به عنوان RNA آغازگر(پرایمر) شناخته شده است و از محل 3 پریم آزاد خود همانندسازی را شروع می کند. در نهایت DNAپلی مراز I، DNA را جایگزین قطعات پرایمر می کند و در انتها DNA لیگاز، قطعات اوکازاکی را به هم وصل می کند.
حرمله: پدر را بزنم یا پسر را ؟؟؟
(عمر): پسر را بزن پدر خودش می افتد ...
ماهاتما گاندى
من زندگى
امام حسین، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده ام و توجه کافى به صفحات کربلا
نموده ام و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد،
بایستى از سرمشق امام حسین پیروى کند.
چارلز دیکنز
اگر منظور
امام حسین جنگ در راه خواسته هاى دنیایى بود، من نمی فهمم چرا خواهران و زنان و
اطفالش به همراه او بودند؟ پس عقل چنین حکم می نماید که او فقط به خاطر اسلام،
فداکارى خویش را انجام داد.
توماس
کارلایل (فیلسوف و مورخ انگلیسى)
بهترین درسى
که از تراژدى کربلا می گیریم، این است که حسین و یارانش ایمان استوار به خدا
داشتند؛ آنان با عمل خود روشن کردند که تفوق عددى در جایى که حق با باطل روبرو می
شود اهمیت ندارد و پیروزى حسین با وجود اقلیتى که داشت، باعث شگفتى من است.
ادوارد براون (مستشرق معروف انگلیسى)
آیا قلبى
پیدا می شود که وقتى درباره کربلا سخن می شنود، آغشته با حزن و درد نگردد؟! حتى
غیر مسلمانان نیز نمی توانند پاکى روحى را که در این جنگ اسلامى در تحت لواى آن
انجام گرفت انکار کنند.
ل.م.بوید
درطى
قرون، افراد بشر همیشه جرأت و پردلى و عظمت روح، بزرگى قلب و شهامت روانى را دوست
داشته اند و در همین هاست که آزادى و عدالت هرگز به نیروى ظلم و فساد تسلیم نمی
شود. این بود شهامت و این بود عظمت امام حسین و من مسرورم که با کسانى که این
فداکارى عظیم را از جان و دل ثنا می گویند شرکت کرده ام، هر چند که 1300 سال
از تاریخ آن گذشته است.
واشنگتن ایروینگ (مورخ مشهور آمریکایى)
براى
امام حسین(ع) ممکن بود که زندگى خود را با تسلیم شدن بر اراده یزید نجات بخشد،
لیکن مسئولیت پیشوا و نهضت بخش اسلام اجازه نمی داد که او یزید را به عنوان خلافت
بشناسد. او به زودى خود را براى قبول هر ناراحتى و فشارى به منظور رها ساختن اسلام
از چنگال بنى امیه آماده ساخت، و در زیر آفتاب سوزان سرزمین خشک، و در روى ریگ هاى
تفتیده عربستان روح حسین فناناپذیر است. اى پهلوان و اى نمونه شجاعت و اى شهسوار
من، اى حسین!
آنتوان بارا (نویسنده مسیحی)
اگر حسین
از آن ما بود، در هر سرزمینى براى او بیرقى بر می افراشتیم و در هر روستایى براى
او منبرى بر پا می نمودیم و مردم را با نام حسین به مسیحیت فرا می خواندیم.
پروفسور پیتر ج. چلکوفسکی، دانشمند آمریکایی
لهستانی تبار، از دانشمندان متخصص فرهنگ ایران است که هم اکنون استاد رشته های
مطالعات خاورمیانه، شرق شناسی و اسلام شناسی در گروه مطالعات اسلامی و خاورمیانه
دانشگاه نیویورک است.
وی در گفت و گو با فارس، روایت جالبی از داستان
کربلا دارد:
آقای چلکوفسکی لطفا
خودتان را معرفی کنید
چلکوفسکی: من پیتر چلکوفسکی شهروند آمریکایی هستم.
لیسانس خود را در سال 1958 در رشته واژه شناسی شرقی از دانشگاه جگیلونیان شهر
کراکوف لهستان دریافت کردم و در مدرسه درام همان شهر به تحصیل در رشته هنرهای
تئاتری بپرداختم. در سال 1959 به لندن رفتم و در سال 1962 در مقطع فوق لیسانس در
رشته تاریخ خاورمیانه اسلامی از مدرسه مطالعات شرقی و آفریقایی فارغ التحصیل شدم.
در حال حاظر هم بیش از 40 سال است که استاد مطالعات اسلامی و خاورمیانه در دانشگاه
نیویورک هستم. بخش عمده ای از تحقیقات و مطالعات من مربوط به اسلام شیعی و به طور
خاص محرم و واقعه کربلا است و در این حوزه تا کنون ۳ کتاب و مقالات متعددی درباره
امام حسین و واقعه کربلا نوشته ام.
شما یکی از معروف ترین محققان غربی در حوزه محرم
و عاشورا هستید. از آشنایی خود با محرم بگویید.
چلکوفسکی: درباره آشنایی با محرم و عاشورا باید
بگویم که قبل از اینکه به ایران سفر کنم چیز زیادی درباره محرم نمی دانستم و زمانی
که برای ادامه تحقیقاتم به شهر رشت سفر کردم مصادف بود با ماه محرم و انجا با یک
اجرای تعزیه مواجه شدم. آنجا خیلی شیفته این مراسم شدم و باید اعتراف کنم که یک
شبه عاشق محرم شدم. این نمایش برای من که هنرهای نمایشی در لهستان خوانده بودم فوق
العاده بود. از آن زمان شروع کردم به تحقیق و نوشتن درباره تعزیه و محرم. از این
نمایش به قدری هیجان زده و شگفت زده شده بودم که از آن روز به تحقیق درباره عاشورا
و محرم پرداختم.
چیزی که در ابتدا من را به عاشورا و محرم علاقه مند کرد به دلیل
اینکه اطلاعی از واقعه عاشورا نداشتم هنر تعزیه بود. رسم و اجرای فوق العاده ای
است. اینکه نقش ها دیالوگ خود را با شعر بیان می کردند و رنگ هایی که آدم خوب ها و
آدم بدها با آن تفکیک شده بودند. من درباره تعزیه تحقیقات گسترده ای در کشورهای
مختلف دنیا کرده ام و ماحصل تحقیقاتم را در یکی از کتابهایم آورده ام.
تاثیر محرم را در میان مردم ایران چگونه دیده
اید؟
چلکوفسکی: مردم ایران و در کل شیعیان، واقعه عاشورا
را بزرگترین مصیبت تاریخ بشریت می دانند. در ایران علاوه بر اینکه فرهنگ عاشور در
تکیه ها و در ماه محرم گرامی داشته می شود در شئون مختلف زندگی مورد توجه قرار
میگرد. جمله هر روز عاشوراست و هر روز کربلا است در جنگ 8 ساله تاثیر زیادی در
مبارزه سربازان ایرانی داشت و همین مساله باعث انگیزه آنها برای ادامه مبارزه میشد.
و اتفاقا همین فرهنگ بود که باعث پیروزی سربازان ایرانی شد. من مسلمان یا شیعه
نیستم ولی خیلی مجذوب این فرهنگ شده ام.
آیا بررسی فرهنگ عاشورا تاثیری بر خود شما هم
داشته؟
چلکوفسکی: با مرور واقعه کربلا بارها تحت تاثیر قرار
گرفته ام و اشک درچشمانم جمع شده است ولی به خود اجازه نداده ام که گریه کنم چراکه
من محقق هستم و نباید تحت تاثیر احساساتم قرار بگیرم.
چه کسی در واقعه عاشورا شما را بیشتر تحت تاثیر
قرار داده است؟
چلکوفسکی: من به صورت خاص شیفته شخصیت "حضرت
عباس" هستم. من مقالات زیادی را درباره ایشان نوشته و چاپ کرده ام و متون
زیادی را درباره مراسمی که به حضرت عباس مرتبط می شود را جمع آوری کرده ام.
اگر بخواهید حضرت عباس را برای مخاطبان آمریکایی
معرفی کنید چه می گویید؟
چلکوفسکی: عباس جنگ آور، آزادی خواه و مدافع شجاع و
بی باکی است که از حسین و خانواده اش محافظت کرد.
عباس فردی است که شما در فارسی به آن میگویید پهلوان.
عباس پهلوان واقعی بود. او از حسین و خانواده او تا آخرین لحظه محافظت میکند. او
زمانی که می رود برای کودکان آب بیاورد دستانش را از دست می دهد بعد مشک را به دهن
میگیرد و زمانی که می بینند او ایستادگی می کند و به راه خود ادامه می دهد او را
می کشند.
دردناک ترین حادثه کربلا از نظر شما کدام حادثه
است؟
چلکوفسکی: تشنگی کودکان در خیمه ها و طلب آب از عباس
داستان دردناکی دارد که مرا واقعا تحت تاثیر قرار می دهد.
مردم ایران همه علاقه زیادی به حضرت عباس دارند
و مراسم زیادی با نام ایشان برگزار میشود...
چلکوفسکی: من عاشق مراسمی هستم که نذر حضرت عباس
میکنند. مانند سفره حضرت عباس.من بسیار در آیین سفره حضرت عباس دقت کرده ام و
مشاهده کرده ام که چقدر زنان شیعه و زنان ایرانی اعتقاد به این رسم دارند ولی
متاسفانه من چون خانم نیستم هیچگاه نتوانستم در این مراسم شرکت کنم. چون این مراسم
را زنان برپا می کنند. من شاهد بوده ام زنانی را که نذر سفره حضرت عباس کرده اند و
حاجت گرفته اند. برای مثال زنی که بچه دار نمی شد و از این طریق توانست حاجت خود
را بگیرد.
و غدیر ایستاده میان دو قربان
قربان ابراهیم و قربان حسین
در یکی خلیل الله جگر گوشه خود را، خود به قربانگاه می برد تا آزمون بندگی دهد و
در آن یک، ثارالله؛ _ این جگر گوشه آفرینش، _ سربلند از آزمون بندگی، خود به قربانگاه می رود و ذبح عظیم فدای حضرت دوست می گردد؛ ) وَ فَدَیناهُ بِذِبح عَظِیم(
و غدیر ایستاده میان دو قربان
تا انسان بنگرد و بیاموزد …
خدا ، هیچ گاه وجود را بی بهانه ی موجود نمی کند؛ وجود بهانه می خواهد و عالم هیچ گاه از این بهانه خالی نیست. بهانه ی وجود حسین بود.
و غدیر ایستاده میان دو قربان
تا انسان بنگرد و بیاموزد ...
اگر نخواهی از قربان و آزمون بندگی اش به عاشورا و قربانگاه بهانه ی وجود برسی باید در غدیر استوار بایستی، باید بر غدیر استوار بایستی.
عاشورا از غدیر آغاز شد آن گاه که تنگ نظران شکوه غدیر و امام غدیر را تاب نیاوردند.
عاشورا سند مظلومیت علی است. آنها که در غدیر بودند در راه ولایت حیدر نایستادند و به عاشورای حسین رسیدند. حسین را به کین پدر به مسلخ بردند.
و غدیر ایستاده میان دو قربان
تا تو انسان امروز ...
/وبلاگ صالحون
برای دانلود فایل پی دی اف کتاب "چه نیازی به علی هست؟" این جا کلیک کنید.
نقدی بر آداب معاشرت در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی
با بهره گیری از آیات قرآنی و سخنان پیشوایان اسلام
پیمان حسیبی
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید چمران اهواز
به جرات می توان گفت یکی از مهم ترین مسایل پیش رو در جوامع علمی، محیط های آکادمیک و همچنین حلقه مفقوده سبک زندگی اسلامی در جوامع مدرن؛ به جا آوردن شایسته آداب معاشرت می باشد. در این مقاله سعی شده تا مهم ترین چالش های موجود در این مبحث با بهره گیری از آیات روشن الهی و کلام بزرگان دین مبین اسلام، همچنین تجربه ده ساله تدریس در یکی از بزرگترین دانشگاه های ایران مورد نقد و بررسی قرار گیرد. پيش از پرداختن به بحث آداب معاشرت و روابط انسانى، خوب است ابتدا دو واژه آداب و معاشرت تبيين شود. واژه آداب جـمـع ادب و بـه مـعـنـاى دانـش، هـنـر، حـسـن مـعـاشـرت، حـسـن احوال در قيام و قعود، حسن اخلاق و اجتماع خصال حميده آمده است (3) مـعـاشـرت نـيـز بـه مـعناى آميختن، اُلفت، مصاحبت، همدمى، رفاقت و زندگانى با هم، نشست و برخاست مى باشد (3) معاشرت در معناى كلّى خود، از جمله امورى است كه اولياى گرامى اسلام توجه ويژه اى نسبت به آن مـبـذول داشـتـه اند و روايات و احاديث محکمی در این خصوص در دست می باشد.
انـسـان مـوجـودى اجـتـمـاعـى اسـت و ايـن ويژگى جزء خـصـوصيات ذاتى و طبيعى او محسوب می شود. برخى از نـظـريـه پـردازان عـلوم اجـتـمـاعـى نـيـز، ايـن خـصـيـصـه را معلول نيازهاى متنوّع آدمى دانسته اند؛ زيرا نيازهاى او با توجّه به استعدادهاى مختلف نهفته در وجـودش بـا مـعـاشـرت، تـبـادل افكار و ايجاد روابط نيكو با همنوعان، در يك اجتماع سازمان يـافـتـه انـسـانـى تـاءمـيـن مـى شـود. بـر اثـر هـمـيـن مـعـاشـرتـ هـا و تبادل افكار، روابط انسانى شكل مى گيرد و فرهنگ انسانى هويّت خود را آشكار مى سازد. پس شایسته است با رجوع به قرآن کریم که همچون چراغی تابناک روشنگر راهمان است و احادیث بزرگان دین این نیاز ذاتی را به شایسته ترین شکل ممکن برآورده نماییم.
نگارنده براین اعتقاد پایبند می باشد که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مکانی مقدس هستند و رعایت بسیاری از اصول اخلاقی در آن ها واجب است. جای هیچ تردیدی باقی نمی ماند، زمانی که اهمیت تحصیل علم و تفکر توسط پیامبر عظیم الشان اسلام به خوبی آشکار می گردد. پیامبر اکرم فرمود: (اطلبوا العلم و لو بالصین) (21). دانش را بجویید حتی اگر لازم باشد تا دورترین نقاط عالم سفر کنید.
هدف از نگارش این مقاله ذکر و البته یادآوری در پیش گرفتن اخلاق حسنه در روابط موجود میان دانشجویان و اساتید و البته اساتید با دانشجویان است. لذا ذیلاً مهم ترین آنها مورد بحث قرار می گیرد.
ستارخان نوشته بود: من هیچ وقت گریه نمی کنم چون اگه اشک می ریختم آذربایجان شکست می خورد و اگر آذربایجان شکست می خورد ایران زمین می خورد... اما تو مشروطه اشك ريختم! حدود 9 ماه بود تحت فشار بودیم... بدون غذا... بدون لباس... از قرارگاه اومدم بیرون... چشمم به یک زن افتاد با یه بچه تو بغلش... دیدم که بچه از بغل مادرش اومد پایین و چهار دست پا رفت به طرف بوته علف... علف رو از ریشه درآورد و از شدت گرسنگی شروع کرد خاک ریشه ها رو خوردن... با خودم گفتم حالا مادر اون بچه به من فحش میده و میگه لعنت به ستارخان که ما رو به این روز انداخته ... اما... مادر کودک اومد طرفش و بچه ش رو بغل کرد و گفت: عیبی نداره فرزندم...
خاک می خوریم اما خاک نمی دهیم...
اون جا بود که اشکم در اومد.
این داستان حقیقی و باورنکردنی از وفاداری بی حد سگی است که ثابت کرد عشق به صاحبش هرگز نمی میرد و هیچ گاه فراموش نخواهد شد. در ژاپن سگ معروفی با نام هاچیکو به دنیا آمد که زندگی و منش او به افسانه ای از یاد نرفتنی بدل گشت. هاچیکو سگ سفید نری از نژاد آکیتا که در اوداته ژاپن در نوامبر سال 1923 به دنیا آمد. زمانی که هاچیکو دو ماه داشت به وسیله قطار اوداته به توکیو فرستاده شد و زمانی که به ایستگاه شیبوئی می رسید، قفس حمل آن از روی باربر به پائین می افتد و آدرسی که قرار بود هاچیکو به آنجا برود، گم می شود و او از قفس بیرون آمده و تنها در ایستگاه به این سو و آن سو می رود. در همین زمان یکی از مسافران هاچیکو را پیدا کرده و با خود به منزل می برد و به نگهداری از او می پردازد.
این فرد پروفسور دانشگاه توکیو، دکتر شابرو اوئنو بود. پروفسور به قدری به این سگ دلبسته شد که بیشتر وقت خود را به نگهداری از این سگ اختصاص می داد. دور گردن هاچیکو قلاده ای بود که روی آن عدد 8 نوشته شده بود (عدد هشت در زبان ژاپنی هاچی بیان می شود و نماد شانس و موفقیت است) و پروفسور نام او را هاچیکو گذاشت.
منزل پروفسور در حومه شهر توکیو قرار داشت و هر روز برای رفتن به دانشگاه به ایستگاه قطار شیبويی می رفت و ساعت 4 بر می گشت. هاچیکو یک روز به دنبال پروفسور به ایستگاه می آید و هرچه شابر از او می خواهد که به خانه برگردد، هاچیکو نمی رود و او مجبور می شود که خود، هاچیکو را به منزل برساند و از قطار آن روز جا می ماند.
در زمان بازگشت از دانشگاه با تعجب می بیند هاچیکو روبروی در ورودی ایستگاه به انتظارش نشسته و با هم به خانه برمی گردند. از آن تاریخ به بعد هر روز هاچیکو و پروفسور باهم به ایستگاه قطار می رفتند و ساعت 4 هاچیکو جلوی در ایستگاه منتظر بازگشت او می ماند، تمام فروشندگان و حتی مسافران هاچیکو را می شناختند و با تعجب به این رابطه دوستانه نگاه می کردند.
در سال 1925 دکتر شابرو اوينو در سر کلاس درس بر اثر سکته قلبی از دنیا می رود، آن روز هاچیکو که 18 ماه داشت تا شب روبروی در ایستگاه به انتظار صاحبش می نشیند و خانواده پروفسور به دنبالش آمدند و او را به خانه بردند. اما روزهای بعد نیز مثل گذشته هاچیکو به ایستگاه رفته و به منتظر بازگشت صاحبش می ماند و هربار که خانواده پروفسور جلوی رفتنش را می گرفتند هاچیکو فرار می کرد و به هر طریقی بود خود را راس ساعت 4 به ایستگاه می رساند.
این رفتار هاچیکو خبرنگاران و افراد زیادی را به ایستگاه شیبويی می کشاند و در روزنامه ها اخبار زیادی درباره ی او نوشته می شد و همه می خواستند از نزدیک با این سگ با وفا آشنا شوند. هاچیکو خانواده ی پروفسور را ترک کرد و شب ها در زیر قطار فرسوده ای می خوابید، فروشندگان و مسافران برایش غذا می آوردند و او 9 سال هر بعد از ظهر روبروی در ایستگاه منتظر بازگشت صاحب عزیزش می ماند و در هیچ شرایطی از این انتظار دلسرد نشد و تا زمان مرگش در مارچ 1934 در سن 11سال و 4 ماهگی منتظر صاحب مورد علاقه اش باقی ماند.
وفاداری هاچیکو در سراسر ژاپن پیچید و در سال 1935 تندیس یادبودی روبروی در ایستگاه قطار شیبوئی از او ساخته شد. تا امروز تندیس برنزی هاچیکو همچنان در ایستگاه شیبوئی منتظر بازگشت پروفسور است.
در زمان جنگ جهانی دوم تندیس تخریب شد و در سال 1947 دوباره تندیس جدیدی از هاچیکو در وعده گاه همیشگیش بنا شد، اگرچه این بنا حالت ایستاده داشت و به زیبایی تندیس اول نبود اما یادبودی بود از وفاداری و عشق زیبای هاچیکو برای مردم ژاپن؛ در سال 1964 تندیس دیگری از هاچیکو همراه با خانواده ای که هرگز، انتظار و عشق اجازۀ داشتنش را به او نداده بود، در اوداته روبروی زادگاه هاش بنا شد.
آقای جیتارو ناکاگاوا رئیس جمهور ژاپن انجمنی برای حفظ و پرورش نژاد آکیتا به وجود آورد و تندیسی به یادبود هاچیکو بنا نهاد.
برای استفاده از درگاه پرداخت بهپرداخت ملت ووکامرس باید ووکامرس پارسی 3.3.6 به بالا را نصب نمایید.